Villkor

Du som konsument sluter ett köpeavtal med:

EcoMaint Parts AB

E-post: order@ecomaint.se
Telefonnummer: 072-2282237
Organisationsnummer: 556934-4624

Bekräftelse, upprättande avtal om köp

Genom att du godkänner dessa köpvillkor och din beställning uppstår ett bindande avtal. Vid mottagen beställning skickas automatiskt en beställningsbekräftelse till din e-postadress som du angivit under din beställning. Har du ej fått någon orderbekräftelse inom 24 timmar, vänligen kontakta kundtjänst. EcoMaint Parts AB reserverar sig från leverans i de fall lagersaldo varit felaktigt vid tidpunkten för din beställning. Kan inte EcoMaint Parts AB leverera enligt din beställningsbekräftelse kommer du kontaktas och ges möjlighet att annullera din order eller få erbjudande om ersättningsvara. EcoMaint Parts AB ingår inte avtal med minderåriga (under 18 år) utan målsmans godkännande.

Priser

  • Samtliga priser i butiken anges exklusive moms i svenska kronor (SEK). Frakt tillkommer.
  • Vid försäljning till annat EU land tillkommer moms om köparen ej har ett VAT nummer. Vid försäljning utanför EU tillkommer ej moms.
  • Vi förbehåller oss rätten att ändra priserna i e-butiken utan föregående avisering.

Fraktkostnad

  • Inom Sverige tillkommer fraktavgift.
  • Avgift på utlandsfrakt beror på slutdestinationen och transportbehov. Vänligen kontakta oss om fraktavgift för det objekt som du har beställt.

Betalningsalternativ

  • Postförskott. Du betalar när du hämtar ditt paket. En postförskottsavgift på 49kr tillkommer.
  • Förskottsbetalning efter utfärdad proformafaktura. Betalningen ska vara oss tillhanda inom 30 dagar från beställningsdagen, annars annulleras ordern.
  • Faktura. Endast mot företag. (Nya kunder efter sedvanlig kreditprövning).
  • Bank Giro.
  • Paypal.

Leverans

  • Varorna skickas vanligtvis med Posten eller Schenker inom Sverige och hämtas ut på närmaste utlämningsställe. Leverans sker efter överenskommelse. Kunder kan även välja expresstjänster om ni har akut behov.
  • Varorna skickas med DHL, SCHENKER och TNT för utlandsfrakt. De erbjuder olika expresstjänster beroende på slutdestinationen och transportbehov.
  • Varorna hämtas i butiken.
  • En orderbekräftelse skickas efter beställning till din e-postadress. Har du beställt en vara som för tillfället inte finns i lager får du besked om detta. Du har då naturligtvis rätt att häva köpet eller välja senare leverans. Vi reserverar oss för eventuella slutförsäljningar.

Klassificering

  • USED: Begagnad artikel plockad ur fungerande maskin.
  • USED/NT: Begagnad artikel som legat en längre tid på lager, ej testad.
  • NOS (New Old Stock): Reservdel Ny i öppnad eller oöppnad originalkartong ifrån gammalt lager.
  • NEW: Ny artikel ifrån leverantör.
  • REP: Reparerad artikel.
  • SPARE: Defekt funktion, säljs som reservdelsprodukt.

Garantier och service

Om inte annat anges i annonstexten gäller 3 månaders pengarna tillbaka garanti på begagnade varor, samt varor som går under benämningen NOS (New Old Stock).

12 månaders garanti gäller på nya varor som går under benämningen NEW.

Vid reklamation skickas ersättningsvara. Är varan slut, återlämnas köpesumman för varan.

Garantin gäller ej varor som hanterats felaktigt, installerats felaktigt eller på annat sätt förstörts genom kundens oaktsamhet. Vi åtar oss enbart att ersätta varan som är såld av oss och maximalt upp till det belopp som ni betalt för den.

Ångerrätt

Din ångerrätt (ångerfristen) gäller under 14 dagar. I ditt meddelande till oss måste det klart framgå att du ångrar dig. Ångerfristen börjar löpa den dag du tog emot varan eller en väsentlig del av den. Om avtalet gäller en specialtillverkad vara – eller en vara som fått en tydlig personlig prägel, börjar ångerfristen löpa den dag vi lämnat information.

Du har inte ångerrätt om:
tjänsten påbörjats under ångerfristen med ditt samtycke, priset är beroende av finansmarknadens svängningar, till exempel en aktie, varan på grund av sin beskaffenhet inte kan återlämnas, förseglingen brutits på ljud- eller bildupptagningar eller datorprogram. Med försegling avses även teknisk plombering.

När du utnyttjat din ångerrätt:
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Returer

Returer sker på din egen bekostnad utom om varan är defekt eller om vi har packat fel. Returer ska skickas som brev eller paket, inte mot postförskott. Vid byten betalar vi den nya frakten från oss till dig.

När du utnyttjat din ångerrätt ska du, om det gäller en vara: sända eller lämna tillbaka den till oss om det gäller en tjänst: hålla materialet tillgängligt för oss, om det inte medför besvär för dig.

Återbetalningsskyldighet:
Vi ska, om du utnyttjat din ångerrätt, betala tillbaka vad du har betalat för varan snarast eller senast inom 30 dagar från den dag då vi tog emot varan eller, om det är en tjänst, meddelandet om att du ångrat dig. Du får själv betala returkostnaderna när du sänder tillbaka varan. Vi betalar alltid returkostnaden för att sända tillbaka så kallade ersättningsvaror.

Ej utlösta paket

Paketet ligger på Postens utlämningsställe i 2 veckor. Skulle paketet inte hämtas, så returneras varorna till oss. För alla paket som inte löses ut förbehåller vi oss rätten att debitera kostnader för returfrakt.

Force Majeure

Händelse såsom krig, naturkatastrof, stridsåtgärder på arbetsmarknaden, myndighets beslut, uteblivna leveranser från underleverantörer, fördyrande omständigheter samt därmed jämförbar händelse utanför EcoMaint Parts ABs kontroll, vilken ej skäligen kunnat förutses, skall hänföras till force majeure, vilket innebär att EcoMaint Parts AB befrias från sina förpliktelser att fullgöra ingångna avtal.